Bra att ha

Ibland kan det vara svårt att hitta rätt och vi försöker här ge lite mer information om olika saker. Du får gärna berätta för oss om information som du tycker passar här.

Felanmälan

Fel i lägenheten görs till Riksbyggens kundtjänst. Antingen vid dator på adressen www.riksbyggen.se . Här behöver du normalt Bank-ID för att logga in. Du kan också ringa till 0771-860 860. Omfattas felet av vår 5-åriga garanti ska du uppge detta.
Här kan du också be om hjälp från vår Bonumpersonal, med allt från att byta lampa till städning av lägenheten. Riksbyggen har RUT-avdrag, så priset blir smakligare.

Undvik att begära utryckning efter arbetstid eftersom det kostar mycket pengar, antingen för dig själv eller för föreningen. Oavsett så är det bra om man har tid att rådgöra med någon i styrelsen innan man begär utryckning.

Försäkringsfrågor

Har det uppstått en skada på de inredningsdetaljer som du ansvarar för i lägenheten, kan du anmäla skadan till Folksam. Det gör du på telefonnummer 0771-880 800. Detta gäller skador som omfattas av Bostadsrättstillägget, vilket betalas av föreningen. Det kan t.ex. vara att man spräckt duschväggen, eller spishällen. Avdrag görs för ålder och det finns en självrisk, idag 1800 kr (2021-01-30).

Automatstängare av entrédörrarna

Entrédörrarna öppnas och stängs automatiskt om man använder sin “Tagg” när man ska in, eller den stora “armbågskontakten” när man ska ut. De går även att öppna med taggen och därefter öppna dörren manuellt. Därefter stängs dörren automatiskt. När man flyttar eller har behov av att ha dörren uppställd, så måste det ske genom manuell öppning. Öppna inte med de elektriska öppningen före uppställning, eftersom detta kan skada dörrautomatiken.